Het Kunstcollectief Purmerend heeft als doel het bevorderen en zichtbaar maken van kunst in Purmerend. Daarnaast wil de stichting ook de contacten tussen kunstenaars onderling bevorderen. Dit doen we o.a met de Kunstroute en Etalageroute en diverse activiteiten.

2002 Eerste Kunst- & Crearoute Purmerend
De eerste Kunst- & Crearoute was in 2002. Hij duurde slechts één dag en er waren 17 deelnemers op 12 locaties. In 2003 deden er 19 deelnemers op 13 locaties mee.

2005 Oprichting Stichting Kunst- & Crearoute Purmerend
In 2004 was het aantal deelnemers fors toegenomen tot 52. In dat jaar werd het besluit genomen de Kunst- & Crearoute Purmerend een meer officieel karakter te geven en de Stichting Kunst- & Crearoute Purmerend werd opgericht op 25 februari 2005.

Tijdens de jaarlijkse kunstroute kan men binnenkijken bij een groot aantal kunstenaars – in hun eigen atelier of op een gastlocatie – en praten over hun werk en werkwijze. De grote di­versiteit van de kunstdisciplines en het contact met de kunstenaars zelf biedt elke bezoeker de mogelijkheid meer te weten te komen over zijn fa­voriete kunstvorm. Op diverse locaties kunnen bezoekers genieten van o.a. schilderijen, beelden, objecten, keramiek, textiel en glas.

Op de jaarlijkse over­zichtstentoonstelling in het gemeentehuis en theater De Purmaryn konden belangstellenden in de periode 2005-2018 kijken en voelen welk werk hen aansprak en kiezen van welke kunstenaar(s) ze meer wilden zien.

2005-2020 Kunstroute Purmerend
De Kunst- & Crearoute Purmerend, in 2012 omgedoopt in Atelierroute Purmerend en in 2014 in Kunstroute Purmerend, kon in de volgende jaren rekenen op de belangstelling van 30-50 deelnemende kunstenaars. In 2020 werden op de diverse expositielocaties ondanks de coronamaatregelen bij elkaar zo’n 1.100 bezoekers geteld.

2010 Start Kunst in de etalage
Er zijn goede contacten met de ondernemers in Purmerend. Vanaf 2010 exposeren de deelnemers onder de noemer Kunst in de etalage in de weken voorafgaand aan de Kunstroute een kunstwerk in een etalage van een winkelier in de binnenstad. Dit heeft tot doel mensen te attenderen op de Kunstroute en hen kennis te laten maken met het werk van de kunstenaars.

2011 Elkaar ontmoeten in het Kunstcafé
Vanaf 2011 organiseert de stichting een aantal keer per jaar het Kunstcafé, bedoeld als ontmoetingsplaats van kunstenaars, om elkaar te leren kennen en wellicht tot samenwerking op het gebied van kunst en cultuur te komen.

2014 Sterren op het doek
In 2014 wordt geïnspireerd door het gelijknamige TV-programma de eerste editie van de Purmerendse Sterren op het doek gehouden. Onze eerste ster was Kees Kasbergen, oprichter van de Stichting Kunst- en Crearoute Purmerend.

2020 De stichting wordt een Kunstcollectief
De Stichting Kunst en Crearoute organiseerde al langer meer dan alleen de kunstroute maar droeg enkel de naam van dat ene evenement. Het klonk logisch bij de oprichting, toen was er alleen de route. Maar inmiddels is er meer, doen we meer en… als alle kunstenaars zich verbinden, kunnen we méér! Je kunt je voortaan echt verbinden aan het Kunstcollectief Purmerend als donateur en alle activiteiten zijn voorbehouden aan donateurs van de stichting. Als collectief staan we samen sterker, kunnen we leren van elkaar, samen activiteiten organiseren, samenkomen, samen exposeren en waar nodig samenwerken.

2020 Samenwerking met het Purmerends Museum
Vanaf augustus 2020 presenteren het Purmerends Museum en het  Kunstcollectief samen Kunst bij de VVV waarbij maandelijks het werk van een lokale kunstenaar in de etalage van de VVV te zien is.

2021 Uitbreiding activiteiten
Kunstcollectief Purmerend breidt haar activiteiten uit. Als eerste een leuke activiteit voor fotokunstenaars: Het Perfecte Plaatje van Purmerend. Onder de noemer Beeld in beeld kunnen kunnen beeldende 3D-kunstenaars hun creativiteit laten zien. Ook staat het schilderen en plein air op de agenda.

Financiering
De stichting wordt gefinancierd door bijdragen van de deelnemers en sponsorgelden van Purmerendse ondernemers.

Bestuur

  • Mark de Vries, voorzitter (interim )
  • Peter Elias, secretaris
  • Jurgen van den Hoek, penningmeester
  • Joke Sweers, algemeen bestuurslid

Website en Nieuwsbrief

  • Karin Kuik

Activiteitenteam

  • Karin Verdel, coördinatie
  • Karin van Berkel, DTP
  • Nynke van Zwol, Pers
  • Ronald Boekel
  • Rob de Heer
  • Bep van Os